galeria  
Opracowanie: dr inż. Małgorzata Kosiorowska Scenariusz do wykorzystania podczas godzin wychowawczych, zajęć z techniki. (...)
galeria  
Opracowała: Adw. Ewa Marciszak – Kownacka Scenariusz do wykorzystania podczas godzin wychowawczych (...)
galeria  
Opracowała: Adw. Ewa Marciszak - Kownacka Scenariusz do wykorzystania podczas godzin wychowawczych. (...)
galeria  
Opracowała: dr inż. Małgorzata Kosiorowska Scenariusz do wykorzystania na lekcji wychowawczej, zajęciach technicznych. (...)
galeria  
Opracowali: dr Mariusz Sołtysik mgr Violetta Sołtysik Scenariusz do wykorzystania na lekcji biologii, chemii, przyrody, godzin wychowawczych oraz w (...)
min

Projekt: Uczeń - Konsument!

Projekt jest realizowany w okresie 09 – 12.2011 r. Jest dofinansowany ze środków UOKiK.
Celem ogólnym projektu jest podniesienie świadomości uczniów i młodzieży w zakresie tematyki praw i obowiązków konsumenta, obowiązków producentów i sprzedawców w zakresie oznaczania cen na towarach, prawidłowego odczytywania napisów umieszczonych na opakowaniach, czy też znajomości procedur reklamacyjnych.

07 listopada 2011

 

1) Charakterystyka projektu

Projekt jest realizowany w okresie 09 – 12.2011 r. Jest dofinansowany ze środków UOKiK.
Celem ogólnym projektu jest podniesienie świadomości uczniów i młodzieży w zakresie tematyki praw i obowiązków konsumenta, obowiązków producentów i sprzedawców w zakresie oznaczania cen na towarach, prawidłowego odczytywania napisów umieszczonych na opakowaniach, czy też znajomości procedur reklamacyjnych.
Cel ten chcemy osiągnąć poprzez edukację konsumencką nauczycieli i uczniów, a także pośrednio członków ich rodzin. Celem projektu jest zapoznanie uczniów z obowiązkami sprzedawcy i jego odpowiedzialnością, z uprawnieniami kupującego, wymaganiami dotyczącymi terminów i trybu dochodzenia roszczeń. Zostaną także zdefiniowane i wyjaśnione podstawowe pojęcia w tym zakresie. Uczniowie dowiedzą się także, jakich informacji producent powinien udzielić kupującemu  w języku polskim oraz jakie przepisy regulują sposób oznakowania niektórych grup towarów, np. żywności, tekstyliów, obuwia, zabawek, kosmetyków, sprzętu elektrycznego.
Projekt skierowany jest do nauczycieli i uczniów szkół różnego szczebla z terenu Dolnego Śląska i Wrocławia. Zakłada powstanie materiałów dydaktyczno- edukacyjnych przygotowanych przez fachowców z dziedziny prawa, znakowania towarów i edukacji (konspekty zajęć lekcyjnych).
W ramach projektu przewidujemy także założenie i prowadzenie strony internetowej, a także artykuły i notki prasowe na temat projektu.

2) Dlaczego zajęliśmy się tą tematyką?

Młodzież stanowi ważny segment konsumentów na rynku. Swego czasu wiele towarów w Stanach Zjednoczonych zostało stworzonych specjalnie dla zaspokojenia potrzeb młodzieży i tzw. pokolenia X (Generation X). Obecnie rzadko który przedstawiciel działu marketingu odważy się pominąć tę grupę konsumentów w swoich planach budowy strategii marketingowej firmy.
Niestety, prawie normą też jest, iż większość polskiej młodzieży nie orientuje się w swoich prawach jako konsumenci. Nie wiedzą, czego oczekiwać po producentach i sprzedawcach, nie znają swoich praw do reklamowania towaru. Realizowany w szkołach gimnazjalnych i średnich program nauczania nie zapewnia skutecznej edukacji konsumenckiej, ponieważ w programach nauczania nie ma przedmiotu, który zapewniałby znajomość zasad radzenia sobie na rynku podczas zakupów czy też po zakupie towaru, który dopiero po jego nabyciu ujawnił swoje wady.
Często taka edukacja konsumencka jest zdobywana po czasie, gdy już zrezygnowaliśmy z dochodzenia swoich praw i opowiadamy o swoich złych doświadczeniach innym. Chcemy zapobiegać takim praktykom. Chcemy uczyć młodzież jak najwcześniej, jak mają zachowywać się na rynku, jak mają domagać się swoich praw zapisanych przecież w ustawach i rozporządzeniach, jak podnosić ciągle standard polskiego konsumenta, który świadomie dokonuje wyborów i swoimi ciągłymi wyborami zakupowymi „głosuje” na rynku, wybierając „dobrych” i wypierając „złych” producentów czy sprzedawców.
Z drugiej strony chcemy zająć się problematyką konsumpcji zrównoważonej. Ciągle bowiem przybywa odpadów, często nie segregowanych, czasem także z powodu naszych niepotrzebnych bądź nie do końca przemyślanych zakupów. Czasem kupujemy rzeczy niepotrzebne bądź nie to, czego oczekiwaliśmy robiąc zakup, nie umiejąc odczytywać informacji umieszczonych przez producentów obowiązkowo bądź dobrowolnie (chcąc nas zachęcić do zakupu) na opakowaniach. Czasem dajemy się skusić na mile brzmiący slogan, który po powrocie z towarem do domu brzmi inaczej.
Dlatego zasady konsumpcji zrównoważonej zwanej też konsumpcją świadomą czy też odpowiedzialną, chcemy promować w naszym społeczeństwie jak najwcześniej. Projekt skierowany jest bezpośrednio do nauczycieli i uczniów szkół różnego szczebla, a także pośrednio do członków ich rodzin (poprzez dawanie przykładu przez młodzież).  Proponowane materiały szkoleniowe będą opracowane, a także zajęcia modelowe, będą prowadzone przez fachowców w tej dziedzinie.
Ponadto chcemy pokazać nauczycielom przykłady praktycznych zajęć na temat edukacji konsumenckiej młodzieży, kształtowania postaw aktywnego konsumenta, promować zasady zrównoważonej konsumpcji. Nauczyciele jako grupa zawodowa mają bardzo duży wpływ na kształtowanie postaw uczniów i innych obywateli. Należą oni w społecznościach lokalnych do grup opiniotwórczych. Poprzez tę grupę bezpośrednich beneficjentów chcemy promować postawy aktywne i proekologiczne.

link terra